När jag skrev mitt första manus, skrev jag bara.
På känsla. På lust. På inspiration.
Utan plan. Utan riktning. Utan dramaturgiskt skelett.

Och det är just så jag ser på ett synopsis. Det är en plan och riktning som ger mig ett dramaturgiskt skelett att förhålla mig till.


Här nedan följer det inlägg som jag skrev i januari 2017. Men min metod att skriva synopsis, har förändrat och förädlats sedan dess. I augusti 2017 skrev jag ett nytt inlägg om synopsis. Det var efter det att jag hade skaffat mig Scrivener, och sedan dess har mitt synopsisskrivande utvecklats. Även fast grundtanken är densamma. Nedanstående inlägg är ett bra första steg i läsandet om hur man skriver synopsis. Men det här inlägget är ett bra andra steg. Det är lite längre ner i det inlägget som du hittar min metod.

Lycka till i ditt eget synopsisskrivande! För mig har det gjort underverk för mitt skrivande liv.


Hur ser ett synopsis ut?

Alla författare gör olika. Vissa kluddar ner något i en skrivbok, andra använder sig av post-it lappar eller skriver på glasrutor. Vissa skriver i pages/word, men en del av oss använder Numbers/excel. Det gör jag.

Att skriva synopsis är att skriva hela boken, fast i extremt komprimerad form. Jag har läst om författare som skriver ett synopsis på två sidor, andra skriver tio. Men jag har också läst en intervju där författaren skrev en synopsis på sjuttiofem sidor, och att hen skrev vidare i samma dokument. Manus växte alltså fram ur synopsis.

I boken ”Konsten att döda – Så skriver du en kriminalroman” av Sören Bondeson, läste jag om hur Jens Lapidus gör. Han har i någon annan intervju sagt att han inte skriver synopsis, men i boken ”Konsten att döda” får vi se hans kapitelplanering som är byggt i en tabell. Det är lite samma sak enligt mig, kapitelplanering är till och med än mer djup än synopsis.


Behovet av att skriva synopsis

När jag 2005 skrev en sammanfattning av min första längre berättelse, insåg jag inte att jag skrev en synopsis. Men jag skrev tio sidor i stolpform. När jag 2012 satte igång och skrev berättelsen var synopsisen bortglömd, borttappad och raderad. Som sagt skrev jag istället utan plan. Det här manuset skriver jag om just nu, med nu hjälp av en utarbetad synopsis. Se om det i ett tidigare inlägg.

När jag skrev mitt andra manus Nattens oönskade fjärilar som fortfarande är på förlagsrunda, hade jag ingen nedskriven synopsis i något dokument. Men jag hade ägnat ett par veckor åt att brainstorma om handling, upplösning, motiv, etcetera i en skrivbok. Den här skrivboken hade jag bredvid mig under skrivprocessen och mycket kom till under processens gång.

fo%cc%88rsta-synopsis
Min första synopsis / kapitelplanering

När jag inledde min första ordentliga redigeringsrunda av manuset, kände jag att jag inte hade någon överblick av manuset. Ett manus på fyrahundratusen tecken är svårt att greppa. Därför öppnade jag Numbers (excel på Mac), letade upp Jens Lapidus kapitelplanering i Sören Bondesons bok och med den som mall gjorde jag min egen kapitelplanering.


Mitt första riktiga försök 

Min första kapitelplanering som jag gjorde i Numbers ser ut så här. Det första jag gjorde var att ge mina tre huvudpersoner varsin kolumn då de är mina berättarperspektiv. Den fjärde kolumen är tidsspannet (den femte kolumnen återkommer jag till). Tack vare att jag gav varje berättarperspektiv en kolumn, kunde jag se till att de återkom med jämna mellanrum, fick prata ungefär lika mycket eftersom de var lika viktiga för historien.

Raderna i dokumentet är kapitel, ett kapitel per rad. Det blev totalt femtiosju kapitel plus prolog och epilog. Raderna har olika färger, det tillkom senare i planeringen och är en visuell ersättning för tidsspannet. Varje färg är en dag, totalt sju dagar. De vita raderna är tillbakablickar, och den uppmärksamme ser att det främst är ett och samma berättarperspektiv (kolumn) som befinner sig på de vita raderna.

Det man också ser i bilden är att viss text är röd. Det är allt nytt jag kom på behövdes för historien, något som blev tydligt när jag fick överblick tack vare tabellen. Allt det nya kom till tack vare att jag skrev denna synopsis. Utan överblicken hade jag aldrig sett det. Många helt nya kapitel tillkom, och även ett nytt berättarperspektiv som fick bli den femte kolumnen.


Mitt mer seriösa och andra försök

I den korta pausen mellan manus två och bok tre, läste jag på om dramaturgi, treakts-modellen och några andra berättarmodeller. Utifrån detta skapade jag en bas med tre färger = tre akter. Då blev det tydligt var jag bland annat behövde lägga in vändpunkter och när jag behövde påbörja slutet.

andra-synopsis
Mitt andra synopsis / kapitelplanering

När det var klart började jag spåna fram mitt manus Jaktveckan. Kolumnen längst till vänster är min huvudperson och det står ganska mycket i varje kapitel. Det här tog tid att utveckla, jag satt en hel månad med det här dokumentet. Enbart det här dokumentet! Höll mig från att skriva även fast det kliade i fingrarna. Istället harvade jag vidare med det här dokumentet, och till slut kom jag så långt jag kunde läsa jag upp hela kapitelplaneringen/synopsisen för min man. Han kom med ett par invändningar, riktigt bra sådana. Jag ändrade i dokumentet, och det gav ytterligare några idéer.

Efter den långa månaden satte jag mig och skrev. Jag visste var jag skulle, varje kapitel var redan klart i mitt huvud. Som en kul grej registrerade jag hur länge jag skrev varje gång, och när jag var klar kunde jag konstatera att jag skrivit mitt råmanus på sextio timmar. Visst är det ett lite kortare manus på 50.000 ord, men ändå. 60 timmar är nästan ingenting! Anledningen? Mitt gedigna förarbete och planering.

Jag lät manuset vila en månad, sedan läste jag snabbt igenom det och min känsla är att det är ett bra råmanus. I slutet av december skickade jag iväg Jaktvecken till en lektör för att få lite input, det hjälpte mig oerhört med Nattens oönskade fjärilar.


Vad säger andra?

Det är så här jag gör, och jag hoppas att mina två visuella exempel kan hjälpa dig på väg om du vill skriva din alldeles egna synopsis i Numbers/excel. Men det finns proffs därute, så varför nöja er med min version? Det tycker jag inte att ni ska göra. Ju mer ni läser, desto bättre.

Ett ytterligare inlägg av mig om synopsisskrivande:
Avslut och Nystart. Det står om synopsis ganska långt ner i inlägget.

Förlag:
Nordstedts – Så skriver du ett användbart synopsis
Piratförlaget – Författarskolan del ett: Helene Tursten om att skriva synopsis

Författare:
Emelie Schepp – Att skriva en synopsis
Simona Ahrnstedt – Vad är ett synopsis?
Ingrid Elfberg – Synopsis och dramaturgi

Övriga:
Tidningen Skriva – Två artiklar om synopsis
Manushjälpen – Att skriva synopsis
Ann Ljungberg – Att skriva synopsis