Sommaren är verkligen här! Och sommaren är som känt en tid för att vara ute, en tid för att grilla, en tid för att umgås med nära och kära. Det är en tid för att njuta soltimmar och samla D-vitamin inför den annalkande vintern. Men det är även en tid (för mig) att ta semester från min skrivblogg. Den tid jag sitter framför datorn ägnas fullständigt till manuset Jaktveckan och researchen till nästa manus. Just nu läser jag i stort sett inga bloggar, ser nästan ingenting på tv, konsumerar obefintligt med nyheter, går knappt in på Instagram och har inte varit inne på Facebook på flera veckor. Jag har helt enkelt checkat ut.

Att checka ut tror jag är viktigt och behövligt i vårt informationssamhälle. Att periodvis stänga ute bruset. Att bara vara. Läsa en god bok. Samtala kring en kopp kaffe på verandatrappan. Gräva lite i trädgården. Det är att samla kraft. För femton år sedan hade jag ett landställe på Gotland och mitt mobilabonnemang hade ingen som helst teckning där. Inte heller hade jag fast telefon (sådant som man hade förr i tiden). Jag var helt enkelt onåbar. I veckor levde jag så. Borta från allt. Det gjorde mig gott mer än en gång.

Visst sommaren och alla dess njutningar. Men jag ser verkligen fram emot hösten, det är min absoluta favoritårstid. Den krispigt höga luften, de vackra klara färgerna och ”tillåtelsen” att krypa upp i soffan under en filt med en kopp varm choklad. I filmen ”You got mail” från 1998 med Meg Ryan och Tom Hanks, skriver Hanks karaktär Joe Fox i ett mail:

”Don’t you love New York in the fall? It makes me want to buy school supplies. I would send you a bouquet of newly-sharpened pencils if I knew your name and address.”

Också jag har på hösten ett behov att köpa skrivböcker och pennor, vilket jag också gör till förbannelse. Det är under höstarna som jag köper alldeles för många Paperblanks böcker. Samlingen växer, men används också flitigt. Men under hösten kommer jag också (mest troligt) att ägna mig heltid åt mitt skrivande. Det kommer bli en spännande tid, och jag längtar längtar längtar tills dess.

Men som sagt. Nu är det semester. Vi hörs i höst!

